چکیده:
دراین پژوهش به بررسی مقایسه سلامت روانی دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشانسی با دانشجویان دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید بهشتی پرداخته شد سوالهایاین پژوهش آن بوده است که آیا بین سلامتی روانی دانشکده علوم تربیتی با دانشجویان علوم پایه تفاوت معنی داری وجود دارد ؛ و سوال دوم بهاین شکل بود که آیا بین سلامت روانی دانشجویان پسر دانشگاه علوم تربیتی روا نشناسی با دانشجویان پسر دانشگاه علوم پایه تفاوتهای معنا داری وجود دارد ؛و سوال سوم بهاین شکل بود که آیا بین سلامت روانی دانشجویان دختر دانشگاه علوم تربیتی با دانشجویان دختر علوم پایه تفاوت معنی داری وجود دارد؟ و سوال چهارم بهاین مورد پرداخته بود که آیا بین سلامتی روانی دانشجویان دختر دو دانشکده با دانشجویان پسردو دانشکده تفاوت معنی داری وجود دارد؟ جامعه آماریاین پژوهش همه دانشجویان دودانشکده بود که از بیناین دانشجویان دو دانشکده تعداد ۱۰۰ نفر به ‹‹ عنوان نمونه، از هر دو دانشکده با روش نمونه برداری تصادفی ساده انتخاب شد ابزار گرد آوری اطلاعات دراین پژوهش عبارت بود از آزمون سلامت روانی (scl-90-R). روش تحقیق دراین پژوهش روش همبستگی بود. ـ آزمون t برای دو گروه مستقل.
بررسی سولات دراین پروژهش حاکی از آن است که ارتباط معنی داری بین سلامت روانی دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و علوم پایه وجود نداشت و در مورد سوال دوّم و سوم هم سلامت روانی دانشجویان پسر و دانشجویان دختر دو دانشکده هم نتیجه مانند سوال اول بود یعنی تفاوت معنای داری بین سلامت روانی آنها وجود نداشت ولی در مورد سوال چهارم نتیجه بر عکس بود یعنیاینکه تفاوت معنای داری بین سلامت روانی دانشجویان دختر دو دانشکده در مقایسه با دانشجویان پسر دو دانشکده وجود داشت بهاین معنی که سلامت روانی دانشجویان پسر دو دانشکده بیشتر از سلامت روانی دانشجویان دختر دو دانشکده بوده است.
فهرست مطالب
فصل اوّل:
۱- مقدمه …………………………………………………………………………………………. ۲
۲- بیان مسئله ………………………………………………………………………………… ۱۰
۳- سوالهای پژوهشی ……………………………………………………………………… ۱۳
۴- اهداف پژوهش ………………………………………………………………………….. ۱۳
۵- اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………. ۱۴
۶- متغیرها و تعاریف مفهومیو عملیاتی آنها ……………………………………… ۱۵
۷- خلاصه مباحث مطرح شده ………………………………………………………….. ۱۷
فصل دوم:
۸- پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………. ۱۸
۹- تاریخچه بهداشت روانی ……………………………………………………………… ۱۹
۱۰- تعریف سلامت روانی و نظریه های شناختی ارائه شده ………………… ۴۴
۱۱-هدف اصلی بهداشت روانی و دیدگاههای روان تحلیلگری و انسانگری در مورد بهداشت روانی ۴۴
الگوی شخصیت سالم از دیدگاه رفتارگرایی………………………………………… ۵۲
۱۱-الگوی شخصیت سالم از دیدگاه پرلز……………………………………………. ۵۳
نظریه عقلانی هیجانی الیس ………………………………………………………………. ۵۵
۱۲-دیدگاه اریسکون در مورد مشخصات افراد سالم…………………………… ۵۷
انسانها دارای شخصیت سالم از نظر الکساندر……………………………………. ۵۸
۱۳-دیدگاه انجمن ملی بهداشت جهان درباره افراد دارای سلامت
ذهنی و روانی ………………………………………………………………………………… ۵۹
۱۴-دیدگاه های نظری دربارة سلامت روانی ……………………………………… ۶۰
الف ـ نظریه سیستم ها ………………………………………………………………….. ۶۰
ب ـ ودیکود اکولوژیکی …………………………………………………………………. ۶۲
ج ـ مفهوم تعادل حیاتی …………………………………………………………………. ۶۵
فصل سوم:
روش تحقیق …………………………………………………………………………………… ۶۸
طرح تحقیق …………………………………………………………………………………….. ۶۹
انتخاب نمونه یا نمونه گیری …………………………………………………………….. ۷۰
جامعه آماری …………………………………………………………………………………. ۷۰
تعداد نمونه …………………………………………………………………………………….. ۷۱
روش نمونه گیری …………………………………………………………………………… ۷۱
معرفی ابزار پژوهش و پایایی آنها …………………………………………………….. ۷۱
روش جمع آماری اطلاعات ………………………………………………………………. ۷۲
روش آماری ………………………………………………………………………………….. ۷۳
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل آماری ……………………………………………………………………… ۷۴
فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………. ۸۸
پیوستها
منابع
منابع:
۲- شاملو، سعید (۱۳۸۲) ـ بهداشت روانی ـ تهران: رشد.
۲- شاملو، سعید (۱۳۷۷) ـ مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت ـ انتشارات رشد.
۳- دوان شولتز وسیدنی الن شولتز ـ نظریه های شخصّیت (ترجمة: یحیی سید محمدی): موسسه نشر ویرایش، ۱۳۸۱
۴- گردی، فلور ۱۳۸۲ ارتباط و میزان تفکرات غیر منطقی با سلامت روانی دانشجو کارشناس و کار شناسی ارشد گروههای مختلف تحصیلی شهید بهشتی، تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی.
۵- فرهادی، فرحناز ۱۳۸۲ بررسی رابطه هوش، حافظه و سلامت روانی با کارایی کنترلهای مراقبت پرواز شرکت فرودگاههای کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی.
۶- مبارکه، محّمد در خشان ۱۳۷۶ بررسی رابطه میزان پرداختی به ورزش با سلامت روانی و ویژگیهای شخصیتی مدیران میانی سپاه شاغل در رده های تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ـ معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی.
۷- اعربیان، اقدس (۱۳۸۳) ـ بررسی تاثیر باورهای خودکار آمدی بر سلامت روانی و توفیق تحصیلی دانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران،دانشگاه شهید بهشتی.
دانلود فایل
:: موضوعات مرتبط:
دانشجویی ,
,
:: برچسبها:
سلامت روانی ,
سلامت روانی دانشجویان ,
مقایسه سلامت روانی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0